Krzywica + 5 naturalnych sposobów na poprawę niedoboru witaminy D

Krzywica to choroba atakująca kości. Może się rozwinąć, gdy organizm nie ma wystarczającej ilości witaminy D, wapnia lub fosforanów. Stan ten dotyka przede wszystkim bardzo małe dzieci w okresach szybkiego wzrostu. Jednak może również wpływać na młodzież.

Krzywicy spowodowanej niedoborem witaminy D można zapobiegać poprzez dostarczanie wystarczającej ilości witaminy D w diecie i przebywanie na słońcu. Stan ten występuje najczęściej na Bliskim Wschodzie, w Azji i Afryce, ale występują również w krajach rozwiniętych.

Na szczęście krzywicy zwykle można zapobiec, mając słońce i odpowiednią ilość witaminy D w diecie. Istnieją również inne naturalne, pomocne wskazówki dotyczące zapobiegania niedoborom witaminy D i kroki, które możesz podjąć, aby kontrolować niski poziom witaminy D.

Co to jest krzywica?

Krzywica to choroba kości spowodowana brakiem witaminy D, wapnia lub fosforanów w organizmie.

Niski poziom witaminy D w organizmie utrudnia organizmowi kontrolowanie poziomu wapnia i fosforanów. Z biegiem czasu, jeśli nie masz wystarczającej ilości tych minerałów we krwi, organizm zaczyna pobierać wapń i fosforany z kości. To zmiękcza i osłabia kości. Może powodować problemy ze wzrostem, ból, złamania kości i deformacje, takie jak zgięte nogi lub skolioza .

Stan ten występuje najczęściej u małych dzieci, które szybko rosną i nie mają wystarczającej ilości witaminy D, aby nadążyć za ich potrzebami. Stwarza to problemy ze wzrostem kości, a objawy niedoboru witaminy D stają się zauważalne.

Krzywica u dorosłych jest często nazywana osteomalacją. Krzywica i osteomalacja powodują, że kości wypłukują wapń i fosforany z powodu niedoboru witaminy D. To z kolei powoduje zmiękczenie struktury kości. Ponieważ dorośli kończą wzrost, zwykle nie mają tych samych problemów z karłowatością i deformacją kości, ale często odczuwają ból kości i łatwe pęknięcia w wyniku choroby.

Objawy i symptomy

Objawy krzywicy często rozwijają się powoli i pogarszają się z czasem, im dłużej organizm jest pozbawiony niezbędnych składników odżywczych.

Oznaki i objawy krzywicy obejmują:

  • Ból lub tkliwość kości, szczególnie rąk, nóg, kręgosłupa lub miednicy
  • Słabość, która z czasem pogarsza się
  • Utrata siły mięśni
  • Problemy ze wzrostem i niski wzrost
  • Skurcze mięśni
  • Problemy stomatologiczne, takie jak opóźniony wzrost zębów, problemy ze strukturą zębów, dziury w szkliwie zębów lub powiększenie ubytków
  • Kości, które łatwo się łamią
  • Zniekształcenia szkieletowe, takie jak duże czoło lub dziwnie ukształtowana czaszka, pochylone nogi, uderzenia w kolana, zakrzywiony kręgosłup (skolioza lub kifoza), deformacje miednicy, klatka piersiowa gołębia (wystający mostek), grube nadgarstki i kostki, szerokie łokcie lub wyboista klatka piersiowa
  • Duży brzuch

Objawy niedoboru witaminy D lub krzywicy należy zająć się jak najszybciej, szczególnie w dzieciństwie. Bez szybkiego leczenia krzywica może powodować trwałe niskie wzrosty i deformacje kości.

Przyczyny krzywicy i czynniki ryzyka

Najczęstszą przyczyną krzywicy jest niedobór witaminy D. W większości przypadków niedobór jest spowodowany dietą ubogą w witaminę D lub zbyt krótkim przebywaniem na słońcu.

W rzadkich przypadkach krzywica jest dziedziczna lub ludzie mogą mieć problem z wchłanianiem witaminy D, wapnia lub fosforanów.

Czynniki ryzyka krzywicy obejmują:

  • Młody wiek: dzieci w wieku od sześciu miesięcy do trzech lat są w grupie wysokiego ryzyka.
  • Dieta uboga w ryby, jaja i nabiał: najczęściej występuje w przypadku diet wegetariańskich i wegańskich oraz osób z nietolerancją laktozy.
  • Ciemna skóra: u dzieci z Bliskiego Wschodu, Afryki i wysp Pacyfiku najprawdopodobniej rozwinie się krzywica, ponieważ ich skóra wytwarza mniej witaminy D w odpowiedzi na światło słoneczne.
  • Mieszkanie w miejscu o niewielkiej ekspozycji na słońce lub styl życia, w którym przebywasz w domu w ciągu dnia: im mniej skóra jest wystawiona na działanie słońca (bez kremu przeciwsłonecznego), tym mniej witaminy D wytwarza organizm.
  • Stany zdrowotne, które zakłócają wchłanianie przez organizm składników odżywczych, takich jak witamina D lub fosfor: obejmują mukowiscydozę , zapalenie jelit , celiakię i problemy z nerkami, w tym niewydolność nerek .
  • Niemowlęta karmione wyłącznie piersią: W większości przypadków mleko matki nie zapewnia wystarczającej ilości witaminy D, aby zapobiec krzywicy u niemowląt, zwłaszcza jeśli matka i dziecko nie spędzają czasu na słońcu.
  • Niedobór witaminy D u matki w czasie ciąży lub przedwczesnego porodu: oba te scenariusze zwiększają ryzyko krzywicy u dziecka.

Diagnoza i konwencjonalne leczenie

Krzywicę zwykle rozpoznaje się za pomocą następujących testów i testów:

  • Egzamin fizyczny
  • Historia zdrowia i pytania dotyczące diety i nawyków
  • Rentgen w celu sprawdzenia kości pod kątem krzywizn, utraty wapnia i zmian w kształcie kości
  • Badania krwi w celu sprawdzenia niskiego poziomu fosforu i wapnia, a także wysokiego poziomu fosfatazy zasadowej
  • Biopsje kości (rzadko) w celu sprawdzenia rzeczywistej kości pod kątem krzywicy
  • Testy moczu na obecność wapnia

Leczenie krzywicy zależy od przyczyny. Jeśli przyczyną Twojego przypadku jest dieta o niskiej zawartości witaminy D lub brak słońca, możesz oczekiwać, że lekarz lub dietetyk dokładnie pokieruje Twoim spożyciem wapnia i witaminy D, dostosowując je w razie potrzeby. Możesz zostać poproszony o przejęcie suplementów diety dostępnych bez recepty. Leczenie zwykle trwa kilka miesięcy, ale stan wielu dzieci zaczyna się poprawiać w ciągu kilku tygodni (lub krócej) od otrzymania wystarczającej ilości witaminy D.Możesz również otrzymać zalecenie codziennego przebywania na słońcu w południe bez stosowania filtrów przeciwsłonecznych, chociaż nie jest to oficjalnie zalecane przez American Academy of Pediatrics ze względu na ryzyko raka skóry.

Jeśli twoja krzywica jest spowodowana problemami metabolicznymi, możesz potrzebować suplementu witaminy D, wapnia lub fosforu na receptę.

W zależności od aktualnych objawów kostnych możesz również potrzebować narzędzi usztywniających lub pozycjonujących, aby zmniejszyć lub uniknąć deformacji. W skrajnych przypadkach deformacje kości mogą wymagać operacji.

Po wyleczeniu krzywicy należy kontynuować regularną dietę z witaminą D i, jeśli zaleci to lekarz, umiarkowaną ekspozycję na słońce (15 minut dziennie w jasnym słońcu), aby uniknąć niskiego poziomu witaminy D w przyszłości. Jeśli masz dziedziczną krzywicę lub krzywicę spowodowaną problemami wchłaniania lub metabolizmu, możesz potrzebować suplementów na całe życie lub innych metod leczenia.

5 naturalnych sposobów na poprawę niedoboru witaminy D.

Większość osób z krzywicą to dzieci, które będą wymagały wskazówek rodzica i lekarza, aby poprawić ich stan. Na szczęście większość przypadków krzywicy można skorygować za pomocą jedzenia i słońca.

1. Weź trochę słońca

Przebywanie na świeżym powietrzu ma wiele zalet zdrowotnych . A w przypadku krzywicy spędzanie czasu na słońcu może pomóc organizmowi odzyskać zdrowy poziom witaminy D i go utrzymać (jeśli Twój stan jest spowodowany niedoborem). Chociaż toczy się dyskusja na temat tego, ile ekspozycji na słońce należy zachęcić bez stosowania filtrów przeciwsłonecznych, większość ludzi może uzyskać wystarczającą produkcję witaminy D, aby utrzymać zdrowy poziom, wystawiając się na ekspozycję w najjaśniejszej części dnia (od 11:00 do 15:00) przez około 15 minut, dwie lub trzy razy w tygodniu od maja do października (na około 40 stopniach szerokości geograficznej). Twoje ramiona, twarz i nogi powinny być odsłonięte bez kremu przeciwsłonecznego. Jeśli Twoja skóra jest ciemna, możesz potrzebować więcej czasu; jeśli masz jasną karnację, potrzebujesz trochę mniej. Ważne jest, aby po prostu uniknąć poparzeń słonecznych. Ten typ umiarkowanego ma wiele zalet ekspozycji na słońce :

  • Dopóki się nie poparzysz, ekspozycja na słońce może w rzeczywistości chronić przed rakiem skóry.
  • Ekspozycja na słońce pomaga organizmowi wytwarzać witaminę D, hormon, który kontroluje, między innymi, działanie organizmu z wapniem i fosforem. W ten sposób ekspozycja na słońce pomaga organizmowi wyleczyć się z krzywicy i jej uniknąć.
  • Osoby z wyższym poziomem ekspozycji na słońce i witaminą D w organizmie są mniej narażone na raka okrężnicy i raka piersi.
  • Osoby ze stwardnieniem rozsianym, rakiem prostaty i chłoniakiem nieziarniczym odnoszą korzyści z ekspozycji na słońce niezależnie od poziomu witaminy D.

Pamiętaj, że jeśli spodziewasz się dłuższego przebywania na słońcu, obecnie masz oparzenia słoneczne lub intensywne słońce i nie przywykłeś do ekspozycji na słońce, nadal ważne jest, aby używać filtrów przeciwsłonecznych .

2. Wlej szklankę mleka mlecznego

Dodatek witaminy D do mleka krowiego na początku XX wieku był odpowiedzialny za niemal całkowite zlikwidowanie krzywicy w Stanach Zjednoczonych. Większość mleka krowiego sprzedawanego w USA jest nadal wzbogacana 400 IU witaminy D na kwartę. Dzieci, które piją mleko napoje Tylko dla krowiego, takie jak orzechów, soi, ryżu i mleka kokosowego, są bardziej prawdopodobne, aby rozwijać niedobór witaminy D .

Jeśli nie musisz unikać produktów mlecznych ze względów zdrowotnych lub przekonań dietetycznych, rozważ włączenie mleka mlecznego do swojej diety codziennie. Może to zwiększyć poziom witaminy D przy niewielkim wysiłku. Należy pamiętać, że lody, masło, jogurt i inne produkty mleczne zwykle nie są wzbogacane witaminą D.

Ogólnie rzecz biorąc, niektóre z głównych źródeł pożywienia witaminy D to ryby, mleko mleczne (wzbogacone), wątroba wołowa, jaja i kawior. Niektóre z najlepszych źródeł wapnia w diecie to sardynki, jogurt, mleko i ser. Głównym źródłem fosforu są również białka, takie jak mięso, a także pieczywo i zboża wytwarzane z rafinowanych ziaren. Zdobycie niektórych z tych najlepszych źródeł witaminy D, wapnia i fosforu w codziennej diecie może w większości przypadków pomóc w uniknięciu krzywicy.

3. Włącz więcej ryb do swojej diety

Ryby zawierają naturalnie witaminę D3, którą nasz organizm może skutecznie przyswajać i wykorzystywać. Zazwyczaj jedzenie tłustych ryb lub przyjmowanie suplementów oleju rybnego jest uważane za bardzo prosty sposób na zwiększenie ilości witaminy D w diecie. Porozmawiaj ze swoim lekarzem o idealnej dawce oleju rybnego lub tygodniowym spożyciu ryb dla dzieci.

  • Badanie dotyczące ilości witaminy D w próbkach ryb i ilości pozostałej po pieczeniu lub smażeniu wykazało, że dziko żyjący łosoś, tuńczyk Ahi i pstrąg hodowlany były głównymi źródłami witaminy D.Pozostawały one prawie całą witaminę D po pieczeniu ale tylko około połowy tego po usmażeniu.
  • W niewielkim badaniu pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna suplementacja oleju rybnego pomogła poprawić poziom witaminy D, a także jakość życia.
  • W przeszłości olej z wątroby dorsza był podstawowym lekiem na krzywicę, zwłaszcza na obszarach o niewielkim nasłonecznieniu. Może skutecznie zacząć leczyć objawy u wielu osób.

4. Poznaj wegańskie źródła wapnia i witaminy D.

Jeśli musisz unikać nabiału, mięsa i ryb z powodu ograniczeń dietetycznych, nietolerancji lub alergii pokarmowych, nie martw się – nadal możesz uzyskać potrzebne składniki odżywcze z pokarmów zawierających witaminę D!

  • Najlepsze wegańskie opcje witaminy D obejmują:
    • Wzmocnione płatki zbożowe
    • Wzmocniony sok pomarańczowy
    • Grzyby wystawione na działanie promieni UV
  • Najlepsze wegańskie opcje wapnia obejmują:
    • Jarmuż (niegotowany)
    • Okra (niegotowana)
    • Bok Choy
    • migdały
    • Brokuły (niegotowane) lub Brokuły Rabe
    • Rukiew wodna
    • Collard zieleni
    • Edamame
    • Figs
    • Pomarańcze
    • Biała fasola
    • Dynia żołędziowa

5. Zapytaj o regularne stosowanie suplementów

Amerykańska Akademia Pediatrii zaleca, aby zdrowe niemowlęta, dzieci i młodzież spożywały co najmniej 400 IU dziennie witaminy D. W tym celu zalecają:

  • Niemowlęta karmione piersią powinny otrzymywać krople witaminy D w celu uzupełnienia mleka matki, 400 IU / dzień, aż przejdą na co najmniej jeden litr dziennie wzbogaconej mieszanki lub mleka krowiego (w wieku 12 miesięcy).
  • Niemowlęta, które nie są karmione piersią i inne małe dzieci, które nie piją jednego litra wzbogaconego mleka dziennie, powinny otrzymywać suplement witaminy D w ilości 400 IU / dzień lub inne źródła witaminy D w diecie.
  • Nastolatki powinny przyjmować suplement witaminy D w ilości 400 IU / dzień, chyba że piją cztery porcje 8-uncjowego wzbogaconego mleka każdego dnia.
  • Dzieci, które mają krzywicę lub stan, który naraża je na niski poziom witaminy D, takie jak dzieci przyjmujące leki przeciwdrgawkowe lub te, które mają problemy z wchłanianiem składników odżywczych, mogą potrzebować większych dawek witaminy D.W takich przypadkach Twoje dziecko może potrzebować krwi. testowanie co trzy do sześciu miesięcy, aby sprawdzić poziom witaminy D i dostosować dzienną suplementację w razie potrzeby.

National Institutes of Health mieć dodatkowe wytyczne, które zależy od wieku i sytuacji życiowej. Całkowita dzienna IU może pochodzić z pożywienia, suplementów i ekspozycji na słońce, ale dla większości ludzi powinna osiągnąć następujące poziomy:

  • Niemowlęta do pierwszego roku życia powinny otrzymywać 400 IU dziennie.
  • Dzieci w wieku od 1 do 13 lat powinny otrzymać 600 IU dziennie.
  • Osoby w wieku 14–70 lat powinny otrzymywać 600 IU dziennie.
  • Dorośli 71 i starsi powinni otrzymywać 800 IU dziennie.
  • Kobiety w ciąży i karmiące piersią powinny otrzymywać 600 IU dziennie.

Zapobieganie krzywicy

Wiedza o przyczynach krzywicy uczy nas również, jak zapobiegać krzywicy. Niedobór witaminy D będący przyczyną krzywicy lub osteomalacji u większości ludzi jest wynikiem zbyt małego nasłonecznienia i zbyt małego spożycia witaminy D.

W takich przypadkach zapobieganie krzywicy polega na uzyskaniu i utrzymaniu zdrowej dziennej dawki słońca lub witaminy D. Dzięki temu organizm wytwarza hormon współpracujący z wapniem i fosforem oraz może zapobiegać wypłukiwaniu minerałów z kości. W większości przypadków ludzie mogą zapobiegać krzywicy poprzez odpowiednie nasłonecznienie i wspomniane powyżej poziomy witaminy D.

W przypadku osób z chorobami metabolicznymi lub dziedzicznymi problemami powodującymi niedobór witaminy D profilaktyka może wymagać dodatkowej suplementacji lub nawet pigułki witaminy D, która jest na receptę. Konieczne może być również przyjmowanie leków w celu kontrolowania stanu zdrowia, takiego jak choroba Leśniowskiego-Crohna, aby pomóc organizmowi jak najlepiej funkcjonować i uniknąć krzywicy. Osoby zagrożone krzywicą i niedoborem witaminy D spowodowane czymś innym niż zła dieta lub zbyt mała ilość słońca mogą wymagać długoterminowego monitorowania przez lekarza. Może to pomóc w ustaleniu poziomu i odpowiednich dawek witaminy D, aby utrzymać zdrowe kości.